حقوق سربازان مرزبانی

خدمت سربازی در مناطق مرزی یکی از سخت ترین بخش های خدمت وظیفه عمومی است. بنابراین انتظار می رود که حقوق سربازان مرزبانی بیشتر از دیگر سربازان باشد.
نیروهای مرزبانی شرایط بسیار دشواری داشته و پاسداری از مرزهای کشور در برخی شرایط به معنای گذشتن از جان است.

به همین جهت خدمت این سربازان در شرایط بسیار سختی بوده و طبعاً باید تسهیلات ویژه‌ای برای آنان در نظر گرفته شود.

اما حقوق سربازان مرزبانی چقدر است؟ این سوالی است که شاید برای بسیاری از مشمولان ایجاد شود. در این مطلب با ما همراه باشید تا در سایت سرباز دات آی ار به سوال فوق پاسخ دهیم.

میزان حقوق سربازان چقدر است؟

در ماده ۴۹ قانون خدمت وظیفه عمومی، مستمری سربازان بین ۶۰ تا ۹۰ درصد حداقل حقوق قانون کار در نظر گرفته شده است.

اما آیا واقعاً این میزان حقوق به سربازان پرداخت می شود؟

بر اساس صحبت‌های رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، با توجه به ماده فوق، باید حداقل حقوق سربازان ۶۰ درصد و حداکثر ۹۰ درصد حداقل حقوق پایوران رسمی باشد که بر حسب درجه سربازان تعیین می شود.

اما در این حالت حقوق سربازان باید رقم بالایی داشته باشد که در عمل اینگونه نبوده و بسیاری از سربازان به میزان دریافتی خود اعتراض دارند.

به همین جهت از اردیبهشت سال ۹۸ حدود ۱۸ درصد به حقوق سربازان افزوده شده است تا رضایت بیشتری برای مشمولان خدمت سربازی به وجود آید.

 گرچه باید توجه داشت که تعیین و پرداخت حقوق سربازان بر اساس اعتبارات سالانه انجام می شود و ستاد کل نیروهای مسلح متناسب با اعتبارات واگذار شده، حقوق سربازان را پرداخت می نماید.

 با این حساب در حال حاضر حدود ۲۰ درصد حداقل حقوق پایوران رسمی به سربازان داده می‌شود که این میزان به درجه نظامی، منطقه محل خدمت و … بستگی دارد.

عوامل موثر در حقوق سربازان

 میزان دریافتی حقوق سربازان به عوامل متعددی بستگی داشته که به شرح زیر می باشد:

  • تاهل
  • داشتن فرزند
  • خدمت در مناطق خاص
  • سربازان تحت پوشش کمیته امداد

 بر این اساس حقوق سربازان به صورت زیر تعیین می شود:

  • حقوق سربازان در مناطق عادی ۲۰ از ۶۰ تا ۹۰ درصد حداقل حقوق پایوران رسمی
  • حقوق سربازان در مناطق بد آب و هوا، ۳۵ درصد
  • حقوق سربازان در مناطق عملیاتی بین ۴۲ تا ۵۰ درصد
  • حقوق سربازان متاهل تحت پوشش بهزیستی، ۱۰۰ درصد

در تمام موارد ذکر شده، میزان حقوق دریافتی به درجه نظامی افراد که متناسب با میزان تحصیلات آنان است و نوع محل خدمت مانند مناطق محروم و امنیتی و… بستگی دارد.

همچنین حق عائله‌مندی سربازان‌متاهل مانند کارمندان دولت حدود ۱۷۱ هزار تومان به عنوان حق همسر و ۴۴۵۰۰ تومان در ازای هر فرزند است.

حال با توجه به مطالب گفته شده، سربازان مرزبانی که در مناطق عملیاتی و مرزی هستند، چه میزان حقوق دریافت می کنند؟

میزان دریافتی سربازان مرزبانی

 حقوق سربازان مرزبانی بر اساس سطح تحصیلات و درجه نظامی آنها مشخص می شود.
گرچه خدمت در مناطق عملیاتی و مرزی حدود ۱۸ ماه است، اما در حالت کلی با توجه به سخت بودن شرایط در این مناطق، میزان حقوق دریافتی این سربازان همچنان پایین است.

گرچه باید توجه داشت که حقوق سربازان مرزبانی در سال ۹۹، مانند دیگر سربازان افزایش پیدا خواهد کرد
اما همانطور که در قبل نیز اشاره شد، حقوق سربازان مرزبانی بین 42 تا 50 از 60 الی 90 درصد حداقل حقوق پایوران رسمی است.

 با این وجود تسهیلات و امتیازاتی برای این سربازان در نظر گرفته شده است. و همچنان مسئولان با توجه به مشقت و سختی شغل مرزبانی، به دنبال بهبود وضعیت معیشتی و افزایش حقوق و تسهیلات بهتر برای آنان هستند. 

مخالفان سربازی اجباری معتقدند که خدمت وظیفه عمومی باید اختیاری باشد و حقوق مکفی در اختیار سربازان قرار بگیرد و در صورت اجباری بودن آن، باید بیشتر نیروهای حرفه‌ای استخدام شوند.

بر این اساس امیدواریم حقوق و مزایای سربازان مرزبانی که جان بر کف در تلاش برای حفظ مرزهای کشور عزیزمان هستند، متناسب با فعالیت خطیر آنان، افزایش یافته تا علاوه بر نشان قدردانی، انگیزه ای دو چندان برای آنان ایجاد نماید.

جمع بندی

گذراندن خدمت سربازی در مناطق مرزی بسیار دشوار بوده و برای اکثر مشمولان نگران کننده است. شرایط سخت و طاقت فرسا در مناطق مرزی عاملی برای حقوق بیشتر این سربازان نسبت به دیگران است.

حقوق سربازان مرزی با توجه به درجه نظامی و سطح تحصیلات آنها متفاوت است.
اما در حالت عادی حقوق سربازان مرزبانی بین ۴۲ تا ۵۰ از ۶۰ تا ۹۰ درصد حداقل حقوق پایوران رسمی می باشد. با این وجود این میزان همچنان با توجه به سختی و مشقت کار در این مناطق، بسیار پایین است.

امید است با اختصاص بودجه بیشتر برای حقوق سربازان و اعمال تدابیر کارآمد، میزان حقوق سربازان مرزبانی نیز متناسب با جانی که در راه حفظ مرزهای کشور بر کف نهاده اند، قابل مقایسه باشد.

درصورتی که سوالات بیشتری درمورد میزان حقوق سربازان و چگونگی افزایش آن دارید، میتوانید در پی دی اف ما بخوانید