جذب سرباز طلبه : شرایط و ضوابط در سال جدید

از سوالات رایجی که در میان مشمولان بسیار مطرح می‌شود، چگونگی سربازی طلاب می باشد و آنکه اخذ امریه برای طلاب در کدام سازمان ها امکان پذیر است؟
عموما قوانین سازمان نظام وظیفه برای تمامی سربازان یکسان بوده و از قاعده ای کلی پیروی می کند. 

در این راستا طرح ویژه خدمت سربازی طلاب که از سال‌های پیش با تایید فرمانده معظم کل قوا به مرحله اجرا درآمده است، برای روحانیون و طلبه ها این امکان را فراهم می‌کند تا خدمت سربازی خود را به صورت انجام ماموریت های فرهنگی، تبلیغی و تدریس گذرانده و کارت پایان خدمت خود را پس از دو سال فعالیت در این زمینه ها، دریافت کنند.

 با توجه به این مسئله در مطلب پیش رو در سرباز دات آی آر به بررسی جذب سرباز طلبه پرداخته‌ایم.

شرایط پذیرش طلاب چگونه است؟

در وهله اول باید به این مسئله اشاره نمود که طرح ویژه خدمت سربازی طلاب هر سال دارای سهمیه مشخص است و متقاضیان می بایست در زمان‌های اعلام شده نسبت به ثبت‌ نام خدمت در قالب طرح اقدام نمایند.

 باید اشاره نمود که مهلت ثبت‌ نام در سال ۹۹ تا پانزدهم اسفند ماه و یا اتمام سهمیه پذیرش، ادامه خواهد داشت.

طلاب متقاضی شرکت در طرح مذکور می بایست دارای حداقل تحصیلات حوزوی سطح یک به صورت کتبی و شفاهی باشند. مگر در مواردی که نهاد امریه گیر، میزان تحصیلات بالاتری را برای جذب سرباز طلبه مقرر کرده باشد.

 متقاضیان برای شروع خدمت در این طرح در ابتدا باید مراحل ثبت اعزام خود را از طریق مراجعه به مراکز الکترونیک انتظامی و تشکیل پرونده خدمتی در تیپ مستقل امام جعفر صادق (ع) انجام داده و سپس از اداره مشمولین مرکز مدیریت، نامه معرفی به خدمت در قالب طرح مذکور را دریافت نمایند.

 پس از آن دوره آموزش نظامی طلا به مدت ۱۴ روز انجام می پذیرد. برای این منظور مشمولین می بایست در زمان‌های اعلام شده از طرف تیپ مستقل ۸۳ امام جعفر صادق نسبت به شرکت در دوره آموزشی نظامی اقدام کنند.

 نکته مهم آن است که مشمولینی که در پایگاه‌های بسیج فعال بوده‌اند و یا دوره آموزشی نظامی خود را در بسیج گذرانده‌اند با ارائه مدرک می توانند کسر خدمت بسیج دریافت کنند.
همچنین طلاب متاهل دارای فرزند نیز از کسری خدمت سه ماه در ازای هر فرزند بهره‌مند خواهند شد و مزایای کسری خدمت سربازان متاهل برای آنها اعمال میشود.

از نکات مهم دیگر، موضوع حقوق سرباز طلبه است که خارج از وظایف اداره امور مشمولین حوزه علمیه خراسان بوده و به شرایط و قوانین ارگان و شهر محل خدمت بستگی دارد.

 باید متذکر شد که متقاضیان خدمت در قالب طرح در شهرهای مشهد، قم و اصفهان و نیز شهر محل تحصیل خود نمی توانند انجام وظیفه نمایند و می‌بایست خدمت سربازی خود را با انجام فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی در سایر شهرها بگذرانند.

و اما چه ارگان های آمادگی جذب سرباز طلبه را دارند؟

ارگان ها و سازمان های پذیرش طلاب وظیفه

از مراکز جذب سرباز طلبه که مانند امریه سربازان، طلاب وظیفه را به خدمت می‌گیرند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سازمان تبلیغات اسلامی
  • وزارت آموزش و پرورش
  • سازمان عقیدتی سیاسی آجا، ناجا و وزارت دفاع
  • وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان
  • شورای سیاستگذاری ائمه جمعه
  • اداره عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح
  • ستاد اقامه نماز
  • سازمان اوقاف و امور خیریه
  • اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان
  • ستاد احیای زکات کمیته امداد خمینی
  • بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود
  • و….

جذب سرباز طلبه در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور

فراخوان جذب سرباز طلبه در سال ۹۹ توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری نور اعلام شده است.
این مرکز از میان طلاب حوزه های علمیه و پژوهشگران و فارغ التحصیلان موسسات حوزوی اقدام به جذب سرباز امریه یا سرباز طلبه می نماید.

 از شرایط عمومی داوطلبان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اعتقاد و التزام به دین مبین اسلام و قانون اساسی
  • دارا بودن پرونده فعال در حوزه علمیه
  • سابقه فعالیت های پژوهشی و علمی
  • نداشتن وابستگی سببی و نسبی با کارمندان مرکز
  • داشتن شرایط لازم برای فعالیت حضوری و تمام وقت

شرایط اختصاصی داوطلبان شامل موارد زیر می شود:

  • آشنایی با روش های پژوهش و تحقیق
  • داشتن سابقه پژوهشی کاربردی و نظری مرتبط
  • داشتن پایه دهم حوزه و یا داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکترا
  • دارای رشته های علوم انسانی و کتابداری و نیز آشنایی با طراحی گرافیک، برنامه نویسی در محیط وب و دسکتاپ و شبکه های اجتماعی

متقاضیان می بایست در صورت داشتن شرایط فوق با تکمیل فرم پذیرش در صفحه مربوطه و ارسال آن، مراحل ثبت نام را تکمیل نمایند. سپس با بررسی مدارک و سوابق داوطلبان، زمان مصاحبه علمی و عملی به آنها اعلام خواهد شد.

 تسهیل جذب سرباز طلبه در آموزش و پرورش در سال 99

علاوه بر موارد مذکور، چندی پیش نشستی با موضوع تسهیل فرآیند جذب سرباز طلبه در آموزش و پرورش مطرح و بررسی شد.

در این نشست که برخی از نمایندگان تیپ امام جعفر صادق و مرکز امور اداری و آمار و بودجه معاونت مالی و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند، به ارائه راهکار و تدابیری به منظور تسهیل برخی امور اداری در جذب سربازان طلبه و به کارگیری آنها در آموزش و پرورش به عنوان کارشناس مسائل مذهبی و دینی در مدارس و دانشگاه‌ها پرداختند.

 بدین ترتیب مقرر شد برای تسهیل فرایندهای اداری طلاب وظیفه، برخی امور از جمله آموزش نظامی مقدماتی و هزینه به کارگیری و آموزش طلاب توسط تیپ امام جعفر صادق با همکاری معاونت مالی و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با سرعت عمل بیشتر پیگیری شده و در جذب سرباز طلبه آسان‌سازی شود.

جمع بندی

طلاب وظیفه مانند دیگر سربازان برای گذراندن خدمت سربازی خود با دغدغه و نگرانی های زیادی روبرو هستند.
اما یکی از مزایایی که برای طلاب در نظر گرفته شده است، به کارگیری آنان مانند سربازان امریه در ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه است. بدین ترتیب با خدمت در قالب طرح می توانند دوران سربازی خود را بگذراند.

البته باید توجه داشت که سالانه سهمیه مشخصی برای جذب سرباز طلبه در این طرح وجود دارد. متقاضیان برای استفاده از طرح مذکور می بایست شرایط عمومی لازم را داشته باشند و پس از ثبت اعزام خود و اخذ معرفی نامه نسبت به شرکت در آن اقدامات لازم را انجام دهند.

 همچنین باید توجه داشت که هر کدام از مراکز جذب سرباز طلبه علاوه بر شرایط عمومی، دارای یکسری شرایط اختصاصی نیز می باشند که متقاضیان باید با آگاهی از این شرایط برای اخذ امریه اقدام کنند.