ترتیب درجه سربازی بر اساس مدرک تحصیلی

شاید خدمت سربازی برای همه آقایان در یک سن اجباری و یا مدت زمان آن تقریبا مشابه باشد، اما درجات نظامی لزوما برای تمامی مشمولان یکسان نیست. بر اساس قوانین سازمان نظام وظیفه، ملاک و معیار تعیین درجه سربازی بر اساس مدرک تحصیلی می باشد. به همین دلیل جدول ترتیب درجات نظامی می تواند برای آن دسته از دوستان عزیزی که به دنبال آگاهی از چگونگی این درجات هستند، سودمند است.

درجه سربازی بر اساس مدرک تحصیلی 

به طور حتم منظور از تفاوت درجات نظامی بر اساس مدرک تحصیلی این نیست که خدای نکرده بین یک فرد سیکل و ارشد یا دکترا تفاوت شخصیتی وجود دارد و یا اینکه یکی از دیگری برتر می باشد. اما منطقی است که فکر کنیم هر چقدر میزان تحصیلات بالاتر برود، معلومات و دانسته ها بیشتر می شود و این مورد می تواند در ارتقای سطح کیفیت نیروها و لزومات نظامی تاثیر باشد.

بعلاوه، این موضوع تنها مختص به کشور ما نیست و در تمامی کشورهای دنیا شرایط خدمت نظام وظیفه ایجاب می کند که سیستم درجه سربازی بر اساس مدرک تحصیلی باشد. اما مهمترین سوالی که برای دوستان عزیز مطرح می شود، این است که آیا این درجات در تمامی ارگان های سپاه، نیروی انتظامی، ارتش و وزارت دفاع به یک عنوان و یک میزان می باشند یا خیر؟ در جواب باید بگوییم که هر چند بعضا اسامی متفاوتند اما سنگینی درجات مشابه است.

البته یک مورد مهم دیگر که در جدول ترتیب درجات نظامی دیده می شود این است که هر درجه بالاتر رود، میزان حقوق هم بیشتر می شود و حتی نوع وظایف هم تغییر می کند. برای مثال یک فرد با مدرک دیپلم که در برخی ارگان ها سرجوخه نامیده می شود با سرباز دارای تخصص دکتری که درجه ستوان یکم را به خود اختصاص می دهد، مسلما حقوق متفاوتی دارند. البته این تفاوت ها چندان فاحش نیست.

جدول ترتیب درجات نظامی

به منظور تسهیل در اطلاع از تاثیر تحصیل در درجه سربازی، جدول زیر لیست تمامی مدارک تحصیلی به همراه جدیدترین تغییرات خدمت سربازی در حیطه درجات نظامی منتسب به آن آورده را نمایش می دهد. همچنین معادل هر کدام در ارگان های دیگر نیز قید گردیده است. 

چنانچه در این مورد و یا هر موضوع دیگری در حوزه نظام وظیفه به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید، می توانید با دانلود کامل ترین پی دی اف آموزشی خدمت که توسط ما ارائه شده از راهنمایی های ما در جهت خدمت آسان تر بهره مند شوید

 

مدرک تحصیلی درجه نظامی
مدرک سیکل یا زیر دیپلم درجه سرباز دوم ، سوم یا صفر
مدرک دوره متوسطه (دیپلم) درجه سرجوخه (در برخی سازمانها سرباز یکم)
مدرک کاردانی (فوق دیپلم) درجه گروهبان دوم و سوم (در برخی سازمانها سرجوخه)
مدرک کارشناسی (لیسانس) درجه گروهبان یکم (در برخی سازمانها استوار یکم یا استوار دوم)
مدرک کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) درجه ستوان سوم
مدرک دکترای تخصصی درجه ستوان دوم

 

البته برای کارکنان نیروه های مسلح که سرباز نیستند نیز اتفاقی مشابه با درجه سربازی بر اساس مدرک تحصیلی می افتد. یعنی آن ها هم بر اساس مدرک تحصیلی حقوق، درجه و مزایا دریافت می کنند. گفتنی است که این کارمندان هر چهارسال یکبار بعد از قبولی در آزمون ها و گذاراندن دوره های خاص ارتقا درجه می گیرند. این درجه بندی ها بر اساس زیر می باشد.

دیپلم : گروهبان دومی

کاردانی : ستوان سومی

کارشناسی ارشد : ستوان یکمی

کارشناسی : ستوان دومی

مراتب نظامی بعد از درجه سربازی بر اساس مدرک تحصیلی

همانطور که می دانید در کشور عزیزمان نیروهای مسلح به سه دسته نیروی ارتش، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی تقسیم بندی می شود. جالب است که بسیاری از مردم از مراتب درجات نظامی آگاهی ندارند. حال که تا اینجا توضیحاتی در مورد درجه سربازی بر اساس مدرک تحصیلی  ارائه دادیم، بد نیست که در مورد همه درجه های نظامی در ایران در هر سه نیرو آگاهی یابیم.

در ادامه جدول ترتیب درجات نظامی را با هم مرور می کنیم. البته بعد از یک مقطع زمانی درجات نظامی ارتقا می یابد. ملاک ترفیع درجه در نظام شایستگی فرد و موفقیت در گزینش ها و تخصص های نظامی می باشد. البته هر چقدر فرد لیاقت بیشتری نشان دهد و عملکرد بهتری داشته باشد، ممکن است این ارتقا زودتر هم اتفاق بیفتد.

 

درجات نیروهای انتظامی

درجه سربازی  درجه دارها یا مدرجین  درجه ی افسر جزء درجه ی افسر ارشد  درجه ی امیر
سرباز وظیفه  گروهبان سه  ستوان سه سرگرد سرتیپ دو
سرباز دو گروهبان دو ستوان دو سرهنگ دو سرتیپ
سرباز یک گروهبان یک ستوان یک سرهنگ تمام سرلشکر
سرجوخه گروهبان یک سروان    سپهبد
  استوار یک     ارتشبد

 

درجات نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران

پدافند هوایی ارتش (پداجا) نیروی هوایی ارتش ( نهاجا) نیروی دریایی ارتش ( نداجا) نیروی زمینی ارتش ( نزاجا)

 

 

ارتشبد

 

سپهبد

سرلشکر

سرتیپ

سرتیپ دو

درجه ی امیر

سرهنگ تمام

سرهنگ دو

سرگرد

سروان

ستوان یک

ستوان دو

ستوان سه

استوار یک

استوار دوم

گروهبان یکم

گروهبان دوم

گروهبان سوم

سرجوخه

سرباز یکم

سرباز دو

 

ارتشبد

 

سپهبد

سرلشکر

سرتیپ

سرتیپ دو

درجه ی امیر

سرهنگ تمام

سرهنگ دو

سرگرد

سروان

ستوان یک

ستوان دو

ستوان سه

استوار یک

استوار دوم

گروهبان یکم

گروهبان دوم

گروهبان سوم

سرجوخه

سرباز یکم

سرباز دو

 

ناوی

 

ناوی دوم

ناوی یکم

سرناوی

مهناوی سوم

مهناوی دوم

مهناوی یکم

ناواستوار دوم

ناواستوار یکم

ناوبان سوم

ناوبان دوم

ناوبان یکم

ناو سروان

ناخدا سوم

ناخدا دوم

ناخدا یکم

دریادار دوم

دریادار

دریابان

دریاسالار

دریابد

ارتشبد

 

سپهبد

سرلشکر

سرتیپ

سرتیپ دو

درجه ی امیر

سرهنگ تمام

سرهنگ دو

سرگرد

سروان

ستوان یک

ستوان دو

ستوان سه

استوار یک

استوار دوم

گروهبان یکم

گروهبان دوم

گروهبان سوم

سرجوخه

سرباز یکم

سرباز دو

سرباز وظیفه

 

درجات نیروهای سپاه پاسداران 

نیروهای زمینی،

 

 

هوافضا و قدس

نیروی دریایی

 

 

ارتشبد پاسدار دریابد پاسدار

 

 

سپهبد پاسدار دریاسالار پاسدار

 

 

سرلشکر پاسدار دریابان پاسدار

 

 

سرتیپ پاسدار دریادار پاسدار

 

 

سرتیپ دوم پاسدار دریادار دوم پاسدار

 

 

سرهنگ پاسدار ناوسالار یکم پاسدار

 

 

سرهنگ دوم پاسدار ناوسالار دوم پاسدار

 

 

سرگرد پاسدار ناوسالار سوم پاسدار

 

 

سروان پاسدار ناوسروان پاسدار

 

 

ستوان یکم پاسدار ناوبان یکم پاسدار

 

 

ستوان دوم پاسدار ناوبان دوم پاسدار

 

 

ستوان سوم پاسدار ناوبان سوم پاسدار

 

 

رزم‌دار یکم پاسدار ناودار یکم پاسدار
رزم‌دار دوم پاسدار ناودار دوم پاسدار
رزم‌آور یکم پاسدار ناویار یکم پاسدار
رزم‌آور دوم پاسدار ناویار دوم پاسدار
رزم‌آور سوم پاسدار ناویار سوم پاسدار
رزم‌یار سرناوی
سرباز ناوی

 

 

ویژگی های ضروری سربازان و نظامیان

از آنجا که نیروهای مسلح هر کشوری، پشتوانه و نقطه امن آن سرزمین محسوب می شوند باید در انجام وظایف خود نه تنها منظم و دقیق باشند، بلکه روحیه جان فشانه داشته باشند. در کشورمان ایران نیز داشتن چند ویژگی برای همه مردان نظام در هر درجه و تحصیلی چه سرباز، چه سرتیپ، و چه سیکل و دیپلم و یا پزشک و متخصص الزامی است. اولین شرط در سرزمین دینی همچون کشور ما اسلامی بودن است.

نظامیان باید به شئونات اسلامی پایبند باشند. این مورد یکی از مهم ترین شرایط استخدام نیروی انتظامی، ارتش و سپاه است و حتی شاید بتوان که اولین ملاک خواهد بود. دومین اصل مربوط می شود به ولایی بودن. همانطور که می دانید فرمانده کل نیروهای مسلح رهبر معظم انقلاب ی باشد و تحت امر بودن تمام نیروها یک امر واجب است. همچنین تمامی پرسنل های نظامی بر اساس خط مشی رهبری فعالیت می کند و این اهمیت تبعیت را می رساند.

سومین خصوصیت یک فرد نظامی این است که خود را خادم مردم بداند. مهم ترین هدف هر نیروی نظامی حفاظت از مردم کشورش است، بنابراین در نظر گرفتن آرامش و تمام مصلحت ها ضروری می باشد. از جمله مهم ترین خصوصیات یک نظام منسجم، داشتن نظم بالا و مسئولیت پذیری است. این نظم و انظباط نه تنها موارد کاری و شخصی را شامل می شود، بلکه در مسائل اعتقادی نیز باید دیده و رعایت شود. 

 

خلاصه مطالب

در این مقاله جدول ترتیب درجات نظامی را ارائه دادیم. از آنجا که مشمولان خدمت وظیفه همگی دارای تحصیلات یکسانی نیستند، درجات یکسانی را هم شامل نمی شود. اگر می خواهید بدانید که ملاک تعیین درجه سربازی بر اساس مدرک تحصیلی چیست و یا چگونه می توان پس از اتمام خدمت سربازی به استخدام نیروهای مسلح درآمد؟ می توانید از طریق شماره های مندرج در دفترچه با مشاورین ما تماس گرفته و در همه روزهای هفته از ساعت 8 صبح تا 1 شب پاسخ هر گونه سوال و ابهام خود را دریافت نمایید.