بهترین یگان برای خدمت سربازی

شاید بتوان خدمت سربازی را یکی از سخت‌ ترین مراحل زندگی مردان در نظر گرفت. اکثر مشمولان هنگام اعزام به خدمت سربازی، ترس و دلهره زیادی دارند و این موج نگرانی در خانواده ‌های آنها نیز به وضوح قابل مشاهده است.

 عموماً به علت آنکه در خدمت سربازی، شرایط دشوار بوده و در مناطق و یگان‌های مختلف نیز میزان سخت بودن شرایط، متفاوت است، نگرانی های زیادی برای مشمولین به وجود می آید.

 یکی از سوالات رایجی که اکثراً قبل از اعزام به خدمت در میان مشمولین مطرح می‌شود، یافتن بهترین جا برای سربازی است.

گرچه یگان خدمت سربازی بر اساس میزان تحصیلات، تاهل، داشتن کارت سبز و… می‌تواند محلی خوب یا بد تلقی شود و این مسئله به افراد و شرایط آنها بسیار وابسته است. 

بدین ترتیب تشخیص بهترین یگان برای خدمت سربازی کمی دشوار بوده و بستگی به شرایط هر مشمول دارد که در ادامه به بررسی این موضوع در سرباز دات آی آر پرداخته ایم.

بهترین یگان خدمتی از دیدگاه سربازان

 همانطور که اشاره کردیم، تعریف افراد از بهترین یا بدترین یگان محل خدمت متفاوت است. عموماً مشمولان در هر ارگانی که برای دوره آموزشی قرار بگیرند، بر حسب نیاز یگان های آن ارگان، طول دوران خدمت خود را در آنجا سپری خواهند کرد.

 به عنوان مثال، چنانچه مشمولی آموزشی خود را در یکی از پادگان های نیروی انتظامی بیفتد، در هنگام تقسیم سربازان پس از آموزشی، خدمت خود را نیز در یکی از یگان های این ارگان سپری خواهد کرد. 

باید توجه داشت که تقسیم بندی سربازان پس از دوره آموزشی بر عهده سازمان نظام وظیفه عمومی نبوده و ارگان های نظامی ستاد نیروهای مسلح عهده‌دار آن هستند.

 به طور کلی تقسیم سربازان پس از آموزشی معمولا به صورت تصادفی بوده و به شانس، شرایط مشمول، سهمیه و نیاز هر ارگان بستگی دارد. 

همچنین از دیگر عوامل مهم در سخت یا آسان بودن شرایط یگان های محل خدمت، میزان تحصیلات مشمولان می باشد. عموما مشمولان با تحصیلات بالاتر، فعالیت‌های راحت تر و تخصصی تری نسبت به مشمولان با تحصیلات کم به عهده دارند.

 ضمن آنکه برخی سربازان با استفاده از امریه، اخذ کسری خدمت، معافیت موقت یا معافیت از خدمات رزمی و … طبیعتا شرایط آسانتری در مقایسه با دیگر سربازان خواهند داشت.

 با توجه به موارد مذکور، تعریف هر سرباز از بهترین یگان برای محل خدمت بر حسب شرایط می تواند متفاوت باشد.

 ضمن آنکه یگان‌ های خدمتی نیز با یکدیگر متفاوت بوده و در برخی امکانات بیشتری نسبت به دیگر یگان‌ها وجود دارد که این مسئله خود عاملی در راحت تر بودن شرایط خدمت سربازی است.

 به عنوان مثال ممکن است در یک ارگان، سختگیری بیشتری وجود داشته باشد ولی در عوض امکانات بهتری از جمله کیفیت غذای مطلوب تر و … داشته باشد.
یا در ارگان دیگر، میزان سختگیری کمتر بوده ولی از امکانات پایین تری بهره مند باشد. پس به این ترتیب نمی توان با قاطعیت درباره بهترین یا بدترین ارگان های محل خدمت صحبت کرد.

بهترین و بدترین ارگان های محل خدمت کدام هستند؟

 در حالت کلی، ارگان های خدمت سربازی شامل موارد زیر بوده که هرکدام دارای زیر مجموعه های متفاوتی می باشند:

  • ارتش جمهوری اسلامی ایران که شامل نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی دریایی و پدافند هوایی است.
  • سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که شامل نیروی زمینی، نیروی هوافضا، نیروی قدس و … می باشد.
  • نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که شامل فرماندهی ناجا، سازمان حفاظت اطلاعات ناجا و سازمان عقیدتی سیاسی ناجا بوده که هر کدام به طور مستقل فعالیت داشته و رسته های مختلفی را در بر می‌گیرند. از جمله مرزبانی، اطلاعات، آماد و پشتیبانی، جامعه‌شناسی و …
  • وزارت دفاع که خود شامل زیرمجموعه های متفاوتی است.

 در مجموع با توجه به تجربه ی سربازان و صحبت های آنان، گذراندن خدمت سربازی در سپاه دارای شرایط آسانتری نسبت به ارتش و نیروی انتظامی است. به همین جهت متقاضیان زیادی برای گذراندن خدمت سربازی در سپاه وجود دارند.

 باید اشاره نمود که متقاضیان خدمت در سپاه می‌تواند با گذراندن دوره تکمیلی بسیج و گرفتن کارت سبز قبل از اعزام به خدمت، به یکی از مراکز سپاه در شهر خود مراجعه کرده و در صورت نیاز به نیرو نسبت به پذیرش اقدام کنند.

 برخی سربازان برای مشمولان با تحصیلات بالا، بهترین یگان برای خدمت سربازی را ارتش می دانند. اما برخی دیگر سپاه و گروهی دیگر از سربازان، وزارت دفاع و نیروی انتظامی را به عنوان بهترین یگان خدمتی معرفی می کنند.

 بنابر این موارد، تعریف هرکس از بهترین یا بدترین یگان محل خدمت سربازی متفاوت بوده و در درجه اول به خود شخص و میزان انعطاف پذیری او با شرایط جدید و در درجه دوم به شرایط مشمول از جمله میزان تحصیلات، تاهل و … بستگی دارد و این مسئله را نمی توان به طور قطعی بیان کرد.

بهترین ماه های اعزام به خدمت کدام هستند؟

 از آنجایی که تعیین محل خدمت سربازی با مشمولین نیست، اما تعیین ماه های اعزام به خدمت تا حدودی می تواند با آگاهی و در اختیار مشمولان باشد. گرچه باید دقت زیادی در زمان ارسال دفترچه اعزام به خدمت صورت بگیرد.

 به طور کلی و بر حسب تجربه، اعزامی های ماه های اسفند و شهریور بهترین زمان ممکن برای اعزام هستند و دوره طلایی سربازی هم در همین زمان قرار دارد. مخصوصاً اگر در این ایام، ماه رمضان هم قرار بگیرد، بهترین وضعیت ممکن خواهد بود. و اما اعزامی های تیرماه و دی ماه در بدترین زمان برای اعزام قرار دارند.

همچنین باید توجه داشته باشید که تنظیم زمان ارسال دفترچه به میزان تحصیلات هم مرتبط است.
عموما اعزام مشمولان با مدارک دیپلم و زیردیپلم به علت تعداد بالای تقاضا در این گروه برای رفتن به خدمت، ممکن است از زمان ارسال دفترچه تا زمان اعزام یک سال به طول بینجامد.

اما کم بودن تعداد مشمولان در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر منجر به اختلاف زمان ارسال دفترچه تا زمان اعزام در مدت تنها یک ماه است. بنابراین در هنگام ارسال دفترچه اعزام به خدمت خود باید به همه موارد دقت کنید تا در زمان مناسبی روانه خدمت سربازی شوید. هرچند تعیین دقیق این مسئله نیز مانند تعیین بهترین یگان برای محل خدمت سربازی به طور کامل امکان پذیر نیست.

جمع بندی

 رفتن به خدمت سربازی یکی از معضلات بزرگ در زندگی مردان است. زیرا دو سال از عمر خود را باید با توجه به اجباری بودن خدمت سربازی در شرایطی دشوار سپری کنند.

 به همین جهت همواره مشمولین به دنبال راه هایی برای فرار یا کاهش خدمت سربازی خود هستند. اما اگر موفق به دریافت معافیت، کسری خدمت و … نشوند، اولین مسئله‌ای که به ذهنشان خطور می کند، یافتن بهترین جا برای خدمت سربازی است.

 گرچه تعیین بهترین یگان برای خدمت سربازی با توجه به دیدگاه ها و عقاید مختلف سربازان امری غیر ممکن است، اما به طور کلی امکانات و میزان سختگیری هر یگان با یگان دیگر متفاوت بوده و این امر تفاوت چندانی با نوع ارگان نظامی ندارد.

علاوه بر آن میزان تحصیلات مشمولان، وضعیت تأهل، کسری خدمت و … نیز شرایط آنها را در یگان محل خدمت متفاوت می کند.

 در حالت کلی شرایط آسانتری برای خدمت سربازی در سپاه نسبت به دیگر ارگان‌ها وجود دارد. اما این مسئله نیز برای افراد و شرایط آنها می‌تواند متفاوت باشد.

با خرید پی دی اف آموزشی ما خدمت را به راحتی آب خوردن کنید.