سربازی در نیروی انتظامی

شرایط خدمت سربازی در نیروی انتظامی

پس از آن که مشمول خدمت سربازی با مراجعه به دفاتر پلیس 10+ برای اعزام به خدمت خود اقدام می نماید، یکی از اولین سوالاتی که ذهن او را به خود مشغول می کند آن است که در کدام یگان به کار گرفته خواهد شد.

همانطور که می دانید یگان محل خدمت سربازی مشمولان که به آن یگان خدمتی می گویند در روز های پایانی دوره ی آموزشی و به صورت رندوم و تصادفی تعیین می شود.

در واقع شما چه مجرد باشید و چه متاهل، یگان محل خدمت به صورت تصادفی انتخاب می شود و تنها تفاوتی میان سربازان مجرد با متاهل در یگان محل خدمت وجود دارد آن است که سربازان متاهل در شهر محل سکونت همسر خود به کار گرفته می شوند.

یکی از یگان های خدمتی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که شاید شما هم به عنوان مشمول تمایل داشته باشید تا اطلاعات بیشتری در خصوص سربازی در نیروی انتظامی بدانید. بنابراین اگر می خواهید بدانید که خدمت در نیروی انتظامی چگونه است و این یگان به لحاظ خدمتی چه تفاوتی با دیگر یگان های سپاه و ارتش دارد، ما را تا انتهای مطلب همراهی نمایید.

شرایط خدمت در نیروی انتظامی

حضور تمامی کارکنان نیروی انتظامی اعم از سرباز وظیفه یا نیروی رسمی، در جهت ایجاد نظم در جامعه بوده و تمامی فعالیت های سربازان نیروی انتظامی در همین راستا طبقه بندی می شوند.
درواقع سربازی که یگان خدمتی او، نیروی انتظامی تعیین می شود باید بداند که بایستی تمام تلاش خود را برای حفظ و ایجاد امنیت در جامعه داشته باشد و درواقع میان او و کارکنان رسمی نیروی انتظامی، تفاوتی به لحاظ نوع کار وجود ندارد.

همچنین دقت کنید که سربازان در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، تا حد ممکن براساس نوع مدرک تحصیلی خود به کار گرفته می شوند و براساس مقطع تحصیلی به ایشان درجه و همچنین حقوق تعلق می گیرد.

البته توجه کنید که میزان حقوق سربازان در نیروی انتظامی با کارکنان رسمی و کادر متفاوت است. به طور مثال حقوق سربازی که مدرک کارشناسی ارشد دارد از میزان حقوق کارکنان رسمی این یگان کمتر می باشد.

اگر چه در این یگان تلاش می شود تا سربازان در حیطه ی تحصیلی خود به کار گرفته شوند اما لازم است بدانید که این یگان خدمتی همچون سایر یگان های خدمتی سپاه و ارتش، حیطه ی فعالیت مشخصی دارد که سربازان بایستی در همان راستا به فعالیت مشغول شوند.

درواقع هدف از به کار گیری نیرو های سرباز در نیروی انتظامی ایجاد هر چه بهتر و بیشتر امنیت، نظم و انضباط اجتماعی است که از جمله شرایط سربازی در نیروی انتظامی رعایت این امر می باشد.

مدت زمان خدمت در نیروی انتظامی

علاوه بر این، توجه کنید که مدت زمان خدمت در مناطق مختلف، متفاوت و به شرح زیر می باشد:

  • مدت زمان خدمت سربازی در مناطق جنگی و امنیتی نیروی انتظامی: 18 ماه
  • مدت زمان خدمت سربازی در مناطق غیر درگیر، مناطق عملیاتی محروم و مناطق بد آب و هوا: 19 ماه
  • مدت زمان خدمت سربازی در مناطق عادی نیروی انتظامی: 21 ماه

میزان مرخصی در نیروی انتظامی چقدر است؟

مدت زمان مرخصی کارکنان وظیفه در نیروی انتظامی نیز برای سربازان مجرد سالی ۱۲ روز است اما میزان مرخصی سربازان متاهل، بیشتر از سربازان مجرد خواهد بود.

همچنین نوع منطقه خدمتی نیز بر روی میزان مرخصی های سربازی در نیروی انتظامی اثرگذار بوده و به قرار زیر می باشد:

  • خدمت در مناطق بد آب و هوا درجه 2: 4 روز به مدت زمان مرخصی افزوده می گردد.
  • خدمت در مناطق بد آب و هوا درجه 3: 6 روز به مدت زمان مرخصی افزوده می گردد.
  • خدمت در مناطق بد آب و هوا درجه 4: 8 روز به مدت زمان مرخصی افزوده می گردد.

همچنین سربازان نیروی انتظامی چنانچه اقوام درجه یک خود را از دست بدهند نیز می توانند 10 روز مرخصی بیشتر دریافت نمایند.

با توجه به توضیحات ارائه شده در خصوص سربازی در نیروی انتظامی اگر همچنان سوالات و مشکلاتی در این زمینه دارید که پاسخ خود را در این نوشتار نیافته اید، می توانید با مطالعه پی دی اف آموزشی ما اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.