چگونه سربازی را تحمل کنیم ؟

دوران سربازی و سختی‌های آن عموماً در اکثر خانواده‌هایی که دارای فرزند پسر هستند، مخصوصاً در سنی که باید برای اعزام به خدمت تصمیم بگیرند، بسیار شایع است.

صحبت های متفاوتی از دوران سربازی توسط افرادی که قبلاً با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند، وجود دارد.
برخی این دوران را بسیار شیرین می دانند و برخی آن را با عناوین تلف شدن عمر و دورانی بسیار سختی یاد می‌کنند. گروهی نیز دوران خدمت سربازی را روزهای سخت توام با لحظه ها و خاطراتی شیرین تعریف می نمایند.

در این میان سوالی که شاید برای بسیاری از مشمولان قبل از اعزام به خدمت مطرح شود، آن است که چگونه سربازی را تحمل کنیم ؟ آیا دوران سربازی سخت خواهد بود؟
در این مطلب در سربار دات آی آر برای آنکه با شرایط سربازی بیشتر آشنا شوید، به بررسی موارد فوق خواهیم پرداخت.

در سربازی چگونه باشیم ؟

رفتن به خدمت سربازی تصمیم گیری سختی برای مشمولان است. برخی از مشمولان برای آن که دیرتر به سربازی بروند، به تحصیل خود ادامه می‌دهند تا از معافیت های تحصیلی استفاده کنند. ولی برخی دیگر پس از رسیدن به سن قانونی برای خدمت سربازی، نسبت به آن اقدام می کنند.

هرچند هر کدام از موارد مذکور، شرایط خاص خود را دارد و این مسئله به خود افراد و شرایط آنها بستگی خواهد داشت، اما اصولا روند دوران خدمت سربازی تقریباً یکسان بوده و خوب بودن یا سخت بودن آن به طرز فکر و عملکرد و روحیه هر فرد وابسته است.

در کنار همه این موارد، در خدمت سربازی شرایط دشواری وجود دارد که شاید در جای دیگری از مسیر زندگی با آن مواجه نشوید. هرچند بسیاری از این سختی‌ها باعث آمادگی افراد برای رویارویی با مشکلات زندگی و عبور از آنها می‌شود.

با وجود این، آگاهی از برخی شرایط سخت دوران خدمت می تواند باعث آمادگی روحی و ذهنی قبل از اعزام به خدمت شده و مشمول با آگاهی بیشتر از عملکرد مناسب تری برخوردار خواهد بود.

 بسیاری از افراد بر این باورند که سربازی زود می گذرد و نباید زیاد درگیر سختی‌ها و استرس‌های آن شد. با این حال بسیاری نیز هستند که به دلایل مختلف نتوانسته‌اند خود را با محیط سربازی وفق داده و دچار افسردگی دوران سربازی شده اند. بنابراین باید چگونه سربازی را تحمل کنیم ؟

راه های سربازی آسان

برای آن که در طول دوران خدمت خود، سختی ها را به فرصت تبدیل کنید و حتی در کنار آن لذت هم ببرید، بهتر است ضمن رعایت قوانین و انضباط به موارد زیر نیز توجه کنید:

آمادگی ورود به محیط تازه

رفتن به خدمت سربازی، شما را در محیطی جدید با قوانین خاص خود قرار می‌دهد که باید در زمانی کوتاه با آن سازگار شوید. برای این مسئله باید انعطاف پذیری و آمادگی پذیرش شرایط جدید را داشته باشید.

محیط تازه با افرادی جدید که باید با آنها به نوعی زندگی کرده و لحظه های خود را بگذرانید.

گرچه این شرایط ممکن است در ابتدا پر استرس و نگران کننده باشد، اما با گذشت زمان و در صورت انعطاف پذیر بودن و اجتماعی بودن افراد، مسئله‌ای راحت و عادی خواهد بود.

به نگرانی خود دامن نزنید

نگرانی های خود را قبل یا در حین خدمت، بزرگ نکنید. با استرس‌های خود برخورد کرده و برای آنها راه حل پیدا کنید.

بهتر است در وهله اول به مشکلات خود مانند: احساس تنهایی، خستگی، غربت و …دامن نزده و زیاد به آنها فکر نکنید.

مشکلات خود را اولویت بندی کرده و به این فکر کنید که این مشکلات چقدر اهمیت دارد؟ آیا همیشگی هستند و یا گذرا خواهند بود؟ و بدین ترتیب افکار خود را نسبت به دوران خدمت و شرایط آن آرام نمایید.

داشتن برنامه ریزی

در دوران خدمت بخشی از زمان خود را آزاد هستید. برای آنکه در این زمان ها با افکار بیهوده، منزوی نشده و دچار افسردگی نشوید، بهتر است برای خود برنامه ریزی کرده و کارهای مفید شخصی یا غیر شخصی انجام دهید.

به این صورت فکر خود را آزاد کرده و از استرس های بیهوده خواهید کاست.

دلتنگی را کنار بگذارید

دور شدن از خانواده یکی از سختی های سربازی بوده که برای اکثر مشمولان با ناراحتی و دلتنگی همراه است. خصوصاً در روزهای اول که در محیطی تازه با افراد غیر آشنا هستید، این مشکل بیشتر نمود پیدا می‌کند.

اما این امر می‌تواند یکی از راه‌های مستقل شدن شما در طول مسیر زندگی شود. به هر حال پیدا کردن دوستان خوب و صمیمی می تواند شما را از این دلتنگی نجات داده و طول دوران خدمت را برایتان راحت تر کند.

از اشتباهات نترسید

توانایی افراد در انجام امور مختلف متفاوت بوده و چنانچه در راستای قوانین کارهای خود را انجام می دهید، از بروز برخی اشتباهات نگران نشوید. همه افراد دچار اشتباه خواهند شد. اما اگر شما از قوانین (مثل قوانین پست دادن در سربازی) اطلاع داشته باشید، طبیعتا میزان این اشتباهات کمتر خواهد بود.

گرچه با رعایت قوانین و نظم و انضباط از پس تمامی کارها بر خواهید آمد، حتی در شرایط سخت!

ناامیدی به خود راه ندهید

نکته مهم دیگر برای گذراندن آسان دوران سربازی، داشتن انگیزه و امید است. در طول سربازی ممکن است وظایف و شرایطی سخت را تجربه کنید. در این مواقع نباید ناامید شوید و استرس پیدا کنید.

ناامیدی عاملی است که می‌تواند شما را در معرض خطر های جبران ناپذیر جسمی و روحی مانند: گرایش به اعتیاد، افسردگی و … قرار دهد. ضمن آنکه ذهن شما را از رعایت قوانین منصرف کرده و در مسیر دور زدن وظایف و نهایتاً بروز تخلف و تنبیه از سوی فرمانده خواهد کشاند که گاهاً عواقب سختی به همراه دارد. 

 به طور کلی در پاسخ به این سوال که چگونه سربازی را تحمل کنیم ؟ باید گفت که برای گذراندن این دوران می توانید با رعایت قوانین و نظم و انضباط، مدیریت استرس، افزایش روابط اجتماعی، افزایش آگاهی و انجام فعالیت های مفید، روزهای نسبتا راحتی را داشته باشید.

جمع بندی

خدمت سربازی یکی از بخش‌های مهم در زندگی افراد است. بسیاری این دوران را نگران کننده تلقی می‌کنند و برخی به آن دیدگاه مثبت دارند. اما اینکه چگونه سربازی را راحت‌تر بگذرانیم، مسئله‌ای است که به خود افراد و عملکرد آنها بستگی دارد.

خدمت سربازی علاوه بر لحظه های خاطره انگیز، شرایط سخت نیز به همراه دارد. تحمل این شرایط و عملکرد مناسب در برابر آن می‌تواند به وضعیت سربازان بسیار کمک کند.

دلتنگی و جدایی از خانواده، محیطی جدید و ناآشنا، افرادی غریبه و تازه، فرماندهان سخت‌گیر، محدودیت در آزادی عمل، رعایت قوانین و انضباط و بسیاری موارد دیگر از عوامل پر استرس برای مشمولان هستند.

 اما تنها کافیست با آگاهی از شرایط خدمت، ذهن خود را نسبت به آن آماده کنید. مدیریت استرس، برخورد منطقی، آمادگی روحی، انعطاف پذیری، اجتماعی بودن و انجام فعالیت های مختلف می تواند کمک شایانی در راحت‌تر گذراندن دوران خدمت سربازی باشد.

نتیجه می گیریم که هر چقدر سربازی رو بهتر بشناسیم و آشنایی داشته باشیم و شل بگریمش برامون تحملش راحت تر و گذروندنش بهتر خواهد بود تیم سرباز دات آی آر براتون یه پی دی اف آموزشی از صفر تا صد دوران خدمت و... از روزی که وارد پادگان بشید تا روزی که خدمت رو تموم کنید واستون آماده کرده که میتونید از پایین همین صفحه خرید و دانلود کنید و استرس خدمت تون رو کم و کمتر کنید..