چجوری تاریخ اعزام رو به تعویق بندازیم؟

چگونه تاریخ اعزام را تمدید کنیم یا به تعویق بندازیم ؟

پس از آنکه مشمولین خدمت سربازی، دفترچه اعزام به خدمت را ارسال می‌کنند، برگ سبز یا برگ اعزام به خدمت برای آنها صادر می شود که در آن تاریخ اعزام تعیین شده است.
اما گاهی برخی مشمولین به دلایل مختلف خواهان تمدید تاریخ اعزام خود هستند. برای این امر تمهیداتی از سوی سازمان نظام وظیفه در نظر گرفته شده است.

اما نحوه به تعویق انداختن تاریخ اعزام چگونه است؟ و چه شرایطی دارد؟ که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تمدید تاریخ اعزام به خدمت سربازی

همانطور که اشاره کردیم، در برخی مواقع مشمولین به علت بروز مشکلات ناگهانی و یا دلایل دیگر، خواهان به تعویق انداختن تاریخ اعزام خود هستند که به این امر تمدید تاریخ اعزام به خدمت سربازی نیز گفته می شود.
اما شرایط و قوانین مشخصی برای این مسئله وجود دارد که به توضیح آن می پردازیم.

شرایط و قوانین تمدید تاریخ اعزام

مشمولانی که تاکنون از تسهیلات تمدید و یا تعجیل استفاده نکرده‌اند، باید نسبت به موارد زیر آگاهی داشته باشند.

  1. درخواست مشمولانی که دارای غیبت هستند، بررسی نخواهد شد.
  2. مشمولان تنها یکبار می توانند درخواست تعجیل یا تمدید تاریخ اعزام به خدمت سربازی داشته باشند.
  3.  میزان تمدید تاریخ اعزام برای مشمولان دیپلم و زیردیپلم به مدت ۱ ماه و برای مشمولان فوق دیپلم و بالاتر به مدت ۲ ماه است.
  4. مشمولان باید حداقل ۴۰ روز قبل از موعد اعزام، فرم درخواست خود را پر کرده و ارسال نمایند.

اما برخی از مشمولین بنا بر مشکلات ناگهانی و یا بیماری و موارد دیگر، متقاضی تمدید تاریخ اعزام خود هستند.

این افراد می توانند با در اختیار داشتن مدارک مورد نیاز و مرتبط با هر یک از موارد زیر و حتی در روز اعزام، با مراجعه به مرکز وظیفه عمومی استان محل سکونت خود، درخواست تعجیل یا تمدید تاریخ اعزام دهند.
اما نحوه به تعویق انداختن تاریخ اعزام برای این افراد چگونه است؟

شرایط خاص برای تمدید یا تجربه خدمت سربازی

مشمولانی که دارای بیماری بوده و قادر به انجام خدمت نیستند، می توانند با تایید پزشک معتمد سازمان نظام وظیفه، حداکثر به مدت دو ماه تاریخ اعزام خود را به تعویق بیندازند.

در صورتی که بستگان درجه یک مشمول مانند: پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر یا فرزند فوت نمایند، تاریخ اعزام مشمول از زمان فوت به مدت حداکثر دو ماه به تعویق می‌افتد.

در صورت بروز بلایای طبیعی مانند: سیل، زلزله و یا حوادثی مانند: سقوط هواپیما، آتش سوزی و … چنانچه مشمول و یا بستگان درجه یک او دچار آسیب دیدگی شدید و جدی شوند، با توجه به حسب مورد و میزان آسیب وارد شده و نیز با تایید استانداری و فرمانداری ها، به مدت ۱ الی ۶ ماه، موعد اعزام به تعویق خواهد افتاد.

مشمولینی که دارای برگ اعزام ماه های مرداد، شهریور و دی بوده و منتظر اعلام نتیجه آزمون مراکز سنجش آموزش عالی هستند، می توانند حداکثر تا ۲ ماه تاریخ اعزام خود را تمدید نمایند.

ورزشکاران تیم های ملی، در صورت درخواست فدراسیون از آنها برای شرکت و اعزام به مسابقات آسیایی، جهانی و المپیک، می‌توانند بنا بر تشخیص سازمان حداکثر تا ۴ ماه تاریخ اعزام خود را تمدید کنند.

مشمولان متاهل که دارای شرایط خاص مانند: تولد فرزند یا بیماری شدید همسر یا فرزند و … هستند، موعد اعزام آنان حداکثر تا ۲ ماه قابل تمدید است.

مشمولانی که قصد تشرف به حج تمتع را دارند، تاریخ اعزام خود را می توانند حداکثر تا ۲ ماه تمدید کنند.

در سایر موارد، در صورتی که عذر مشمول توسط سازمان موجه شناخته شود، با تشخیص رئیس سازمان وظیفه عمومی، موعد اعزام از ۱ ماه تا ۱ سال به تعویق خواهد افتاد.

توجه داشته باشید که این شرایط در اعزام به خدمت نیروی انتظامی و سایر ارگان ها برای تمدید ضروری است.

شرایط تمدید تاریخ اعزام در صورت مشمول بودن چند برادر برای سربازی

یکی دیگر از مواردی که با توجه به آن می توان تاریخ اعزام را به تعویق انداخت، اعزام همزمان چند برادر در یک خانواده است.
در خانواده هایی که دارای چند فرزند پسر هستند و همزمان مشمول خدمت می شوند، امکان تعویق تاریخ اعزام وجود دارد.
به این صورت که اگر خانواده دارای ۲ فرزند پسر هستند و هر دو هم زمان مشمول باشند، یکی از آنها امکان تمدید تاریخ اعزام خود را خواهد داشت.

همچنین اگر خانواده ای دارای ۳ فرزند پسر باشد و هر سه همزمان مشمول شوند، تنها یکی از آنها می تواند تاریخ اعزام به خدمت خود را به تعویق بیندازد.
و نهایتاً در صورتی که خانواده ای بیش از ۳ فرزند پسر داشته باشد و دو تای آنها مشمول خدمت سربازی شوند، امکان تعویق تاریخ اعزام برای آنها وجود ندارد. زیرا دو پسر و یا بیشتر در خانواده حضور خواهند داشت.

مراحل تمدید یا تعجیل تاریخ اعزام

مشمولین با داشتن شرایط ذکر شده، باید به منظور تعجیل یا تمدید تاریخ اعزام به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کرده و فرم مربوطه را تکمیل نمایند.

با ثبت فرم در سیستم سازمان، متقاضی باید پس از یک هفته برای پیگیری درخواست خود، مجدداً به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کرده و از نتیجه درخواست خود مطلع شود.

 عموماً با اکثر درخواست‌های تمدید با معاذیر مشمولان، موافقت می شود و پرینت برگ آماده به خدمت با تاریخ اعزام جدید به مشمول داده خواهد شد.

 در صورت هر گونه سوال از نحوه به تعویق انداختن تاریخ اعزام و سوالات دیگر درباره خدمت سربازی می توانید با خرید پی دی اف آموزشی ما از انتهای این صفحه سوالات خود را جواب بگیرید...