معافیت پزشکی کم خونی

بسیاری از مشمولان خواهان داشتن شرایط لازم برای اخذ معافیت سربازی هستند.
معافیت پزشکی یکی از انواع معافیت های سربازی بوده که سوالات زیادی در رابطه با انواع مشکلات و بیماری ها به منظور اخذ این نوع معافیت برای مشمولان ایجاد کرده است.

بیماری کم خونی از مواردی است که نوع خفیف آن در بسیاری از افراد وجود دارد. بر این اساس معافیت پزشکی کم خونی چگونه است؟
آیا کم خونی مینور شامل معافیت پزشکی می شود؟
در این مطلب با ما همراه باشید تا به شرایط معافیت پزشکی این نوع بیماری بپردازیم.

بیماری کم خونی چیست؟

در ابتدا برای آگاهی بیشتر از اختلالات کم خونی باید با این بیماری آشنا شوید. در اختلال کم خونی که یکی از مشکلات شایع می باشد، گلبول قرمز یا هموگلوبین به میزان کافی در خون وجود ندارد. 

از آنجا که وظیفه هموگلوبین در بدن، حمل اکسیژن و انتقال آن به سلول ها و اعضای بدن می باشد، کم بودن میزان آن در خون تاثیر مستقیمی در عملکرد و فعالیت بدن افراد دارد.

البته کم‌خونی خود دارای انواع مختلفی است. از جمله: کم خونی ناشی از فقر آهن، کم خونی مگالوبلاستیک، کم خونی آبلاستیک، کم خونی سلول های داسی شکل، تالاسمی ماژور، کم خونی ارثی، فاویسم و…

 اما نکته مهم در رابطه با اختلال کم‌خونی آن است که فرد مبتلا دارای علائمی مانند: ضعف بدنی، خستگی، سرگیجه و سردرد، اختلال تمرکز و …  شده و انجام فعالیت‌های عادی روزمره برای آن با دشواری همراه خواهد بود.

 در بخش دهم بیماری های معافیت پزشکی نظام وظیفه مشکلات و بیماری های خون و انکولوژی بیان شده است که موارد متعددی را شامل می‌شود . از آن جمله می‌توان به بیماری کم‌خونی اشاره کرد.

گرچه باید توجه داشت که معافیت پزشکی برای کم خونی بر اساس شدید یا خفیف بودن آن شامل معافیت دائم، موقت یا معاف از رزم خواهد شد.

چه نوع معافیتی به بیماری کم‌خونی تعلق می گیرد؟

 همان طور که اشاره کردیم، بیماری کم‌خونی بنابر نوع و مشکل ایجاد کننده آن و شدت یا ضعف بیماری، انواع مختلف معافیت را شامل می شود.

در بند اول بخش بیماری های خون و انکولوژی، کم خونی های مگالوبلاستیک بیان شده است که در صورت مقاوم بودن این بیماری به درمان، معافیت دائم و در صورت قابل درمان بودن آن، معافیت از خدمات رزمی به همراه خواهد داشت. 

در کم خونی های مزمن و مادرزادی، اگر میزان هموگلوبین زیر ۹ باشد، معافیت از نوع دائم و اگر بیشتری یا مساوی با 9 باشد، معافیت از خدمات رزمی خواهد بود.

در اینجا باید به این نکته اشاره نمود که اخذ معافیت دائم یا موقت یا معافیت از خدمات رزمی به میزان تحصیلات مشمول نیز بستگی دارد. 

به عنوان مثال در مورد کم خونی های مزمن و مادرزادی، دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر با میزان هموگلوبین زیر 8 معافیت دائم دریافت خواهند کرد. همچنین در صورت هموگلوبین بیشتر یا مساوی با 8 معاف از خدمات رزمی می‌گردند.

 افرادی که دارای کم خونی اکتسابی با هموگلوبین زیر 10 هستند، شش ماه معافیت موقت دریافت می‌کنند.
بدین ترتیب معافیت پزشکی کم خونی مینور یا دیگر انواع بیماری های کم خونی به میزان تحصیلات، شدت و ضعف بیماری و نوع بیماری بستگی دارد.

مراحل اخذ معافیت پزشکی کم خونی

 باید توجه داشت که به صورت کلی مراحل اخذ معافیت پزشکی برای هر نوع بیماری یکسان بوده و روند مشابهی را به همراه دارد.

بدین صورت که در ابتدا باید فرم های معافیت پزشکی تکمیل و توسط خدمات الکترونیک انتظامی به همراه مدارک لازم به سازمان نظام وظیفه ارسال گردد.

 سپس باید با مراجعه به بیمارستان‌های ستاد نیروهای مسلح توسط پزشک معتمد نظام وظیفه معاینه شده و پس از تایید بیماری و انجام آزمایشات مربوطه نتیجه از طریق بیمارستان به سازمان نظام وظیفه اعلام شود.
در نهایت وضعیت معافیت مشمول در کمیسیون پزشکی نظام وظیفه بررسی و مشخص خواهد شد.
در شرایط خاصی، امکان اعتراض به کمیسیون پزشکی نظام وظیفه نیز وجود دارد.

جمع بندی

بیماری کم خونی یکی از شایع‌ترین مشکلات در افراد بوده که انواع مختلفی نیز دارد. شدت و ضعف این بیماری تاثیر قابل ملاحظه‌ای در میزان و نحوه عملکرد و فعالیت بدنی افراد خواهد داشت.

به همین جهت سازمان نظام وظیفه عمومی مشکلات ناشی از این بیماری را در نظر گرفته و انواع معافیت بر اساس شدت و نوع بیماری و میزان تحصیلات مشمول را به آن اختصاص داده است
در بیماری کم خونی، معافیت دائم و معافیت موقت و معافیت از خدمات رزمی بر حسب نوع بیماری به مشمولین تعلق می‌گیرد.