مرخصی در دوره آموزشی

اولین مرحله خدمت سربازی، گذراندن دوره آموزشی است. دوره آموزشی سربازی برای همه مشمولان ثابت بوده و طول مدت آن دو ماه می باشد.
اکثر مشمولان در بدو ورود به دوره آموزشی با این باور که در این دوران خبری از مرخصی نیست، استرس و نگرانی های زیادی دارند.

باید بدانید که در دوره آموزشی مرخصی های مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کرده و طول مدت این دوران را کاهش دهید. اما شرایط مرخصی در دوره آموزشی چیست؟
در این مطلب با ما همراه باشید تا به سوال فوق پاسخ دهیم.

انواع مرخصی در دوره آموزشی

در خدمت سربازی، مدرک تحصیلی نقش مهمی در سخت یا آسان بودن این دوران دارد. هرچه مدرک تحصیلی بالاتر باشد، خدمت سربازی آسان‌تری خواهید داشت.

اما این مسئله در دوره آموزشی بی‌تاثیر است و همه افراد با هر نوع مدرک تحصیلی از شرایط تقریبا یکسانی برخوردار هستند. 

به صورت کلی انواع مرخصی در دوره آموزشی شامل موارد زیر است:

مرخصی ابتدای دوره

در این مرخصی پس از آنکه در روز اول پادگان جیره لباس هایتان را دریافت کردید، به مدت ۲ الی ۶ روز مرخصی به شما داده می شود تا لباس های خود را از نظر اندازه متناسب کنید.

مرخصی میان دوره

این مرخصی عموماً در آخر ماه اول دوره آموزشی داده می شود و بسته به تعطیلات رسمی بین ۳ الی ۷ روز است.

مرخصی پایان دوره

این مرخصی به زمان برگزاری مراسم تحلیف یا مراسم پایان دوره بستگی دارد و مدت آن از روز مراسم تا انتهای ماه دوم آموزشی بوده و بین ۱ الی ۳ روز می باشد.

مرخصی درون شهری یا ساعتی

این مرخصی همانطور که از نامش پیداست به صورت ساعتی به سربازان داده می‌شود و عموما از هفته دوم آموزشی می توانید از آن استفاده کرده و برای انجام امور خود به خارج از پادگان بروید. مرخصی درون شهری از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۶ صبح روز بعد خواهد بود.

نکته مهم در رابطه با مرخصی در آموزشی آن است که هیچ قانونی مبنی بر دادن مرخصی به سربازان وجود ندارد و این امر تنها به فرمانده پادگان بستگی خواهد داشت.

 در برخی مواقع ممکن است فرمانده پادگان هیچگونه مرخصی به سربازان ندهد و جای اعتراضی نیز وجود ندارد. 

نکته دیگر در رابطه با شرایط مرخصی در دوره آموزشی سربازی، تعطیلات رسمی است. اگر در طول دوران آموزشی خود به تعطیلات رسمی برخوردید، می توانید از مرخصی نیز برخوردار شوید. 

چگونه از مرخصی دوره آموزشی استفاده کنیم؟

 همانطور که اشاره کردیم، مرخصی در دوران آموزشی دارای قانون خاصی نبوده و صرفاً به فرمانده پادگان بستگی دارد. به همین جهت نمی توانید روی آن حساب باز کنید.

اما گزینه مهم دیگر در داشتن مرخصی در آموزشی، تعطیلات رسمی است و با توجه به آن می توانید زمان اعزام خود را در این دوران قرار دهید.

  • دفترچه اعزام به خدمت سربازی خود را در زمانی ارسال کنید که در ماه اسفند به دوره آموزشی اعزام شوید. بدین صورت حدود ۱۵ الی ۲۰ روز مرخصی خواهید داشت.
  • زمان اعزام به دوره آموزشی خود را در ماه رمضان تنظیم کنید. در این ماه هم سخت‌گیری به سربازان کمتر است و هم مرخصی بیشتری وجود دارد.
  • خود را به فرمانده گردان و یگان بیشتر نشان داده و به آنها نزدیک شوید. آشنایی آنها با شما می تواند تاثیر قابل ملاحظه در میزان مرخصی های شما داشته باشد!
  • سعی کنید تاریخ اعزام خود را به دوران طلایی خدمت سربازی نزدیک کنید!

جمع بندی

شرایط مرخصی در دوره آموزشی از قانون خاصی پیروی نمی کند. گرچه در این دوران چهار نوع مرخصی شامل: مرخصی ابتدای دوره، مرخصی میان دوره، مرخصی پایان دوره و مرخصی درون شهری یا ساعتی وجود دارد.
اما نوع و مدت مرخصی آموزشی تنها به فرمانده پادگان بستگی خواهد داشت که آیا به سربازان مرخصی بدهد یا خیر و اعتراضی نیز نمی توان به آن وارد نمود.

وجود تعطیلات رسمی باعث مرخصی بیشتر برای سربازان می شود. به همین جهت بهتر است زمان اعزام خود را در مواقع تعطیلات رسمی مانند: ماه اسفند یا ماه رمضان قرار دهید تا از مرخصی های بیشتری برخوردار شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جزئیات دوره آموزش آموزشی و مرخصی این دوره می توانید در پی داف ما بخوانید...