شرایط تشویقی گرفتن در سربازی

خدمت سربازی همواره یکی از دشوارترین مراحل زندگی آقایان است. یافتن راه های گوناگون برای راحت تر کردن و یا کم کردن طول مدت دوران خدمت از موارد جدایی ناپذیر برای مشمولان می باشد. 

اما اگر راهی برای کاهش خدمت سربازی پیدا نکردید، آیا شرایط تشویقی گرفتن در سربازی و آسان تر کردن مسیر این دوران وجود دارد؟ در این مطلب ما را همراهی کنید تا به بررسی موارد فوق پردازیم.

آیا گرفتن تشویقی در خدمت امکان پذیر است؟

در بخش اول اشاره کردیم که اکثر سربازان به دنبال راه هایی برای آسان تر کردن طول دوران خدمت خود هستند. بسیاری نیز این دوران را تلف شدن عمر تلقی کرده و آن را عاملی برای از بین بردن دو سال از بهترین سالهای خود می‌دانند.

حال با توجه به این موارد آیا تسهیلات و بسته‌های تشویقی در سربازی وجود دارد؟ تشویقی در خدمت شامل حال چه کسانی می شود؟

بر اساس صحبت های سردار سید مهدی فرحی، فرمانده قرارگاه مهارت آموزی سربازان، بسته های تشویقی و حمایتی برای سربازان در نظر گرفته شده است.

بر مبنای نقشه راه مهارت آموزی، علاوه بر استفاده از طرح‌های تشویقی، پس از خدمت نیز هر سرباز با کسب مهارت در یکی از مشاغل مورد نیاز جامعه می‌تواند این دوران را به صورت مفید سپری نماید.

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی سربازان نیروهای مسلح اعلام کرد مطابق با طرح پیش بینی شده تا سال ۱۴۰۱ تمامی سربازان با کسب مهارت های کافی از سربازی ترخیص می‌شوند.

اما نکته قابل توجه در رابطه با مهارت آموزی سربازان آن است که کسب برخی مهارت ها طول دوران بیشتری را نسبت به زمان خدمت سربازی نیاز دارد. به همین جهت آموزش اولیه این مهارت ها باید قبل از اعزام به سربازی شروع شود.

بنابراین وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت که مشمولان قبل از اعزام به خدمت بیشتر با آنها سر و کار دارند، همکاری های لازم را با نظام وظیفه به عمل آورده و مهارت‌ آموزی برخی مشاغل از ابتدا در آنجا شروع می‌شود.

در این راستا مشمولینی که قبل از اعزام به خدمت مهارتی را در یکی از ارگان های مذکور فرا بگیرند، بسته های تشویقی و تسهیلاتی را برای اعزام به خدمت، در حین خدمت و پس از آن دریافت خواهند کرد.

ویژگی های مهارت آموزی سربازی

قرارگاه مهارت آموزی سربازان به منظور استفاده بهتر مشمولین از کسب و کارهایی که فرا می گیرند، همه جوانب را در نظر گرفته است.

در این طرح برای توانمندسازی و هدفمند کردن هر چه بیشتر خدمت سربازی، دو ویژگی زیر برای مهارت ها باید رعایت شود:

  • مهارت باید بر اساس منشور کیفیت سنجی دارای کیفیت لازم باشد که طی ۱۵ شاخص سنجیده می شود.
  • مهارت آموزش داده شده باید برای سربازان پس از خدمت ایجاد اشتغال کند و افراد به راحتی وارد بازار کار شوند.

اما شاید این سوال مطرح شود که شرایط تشویقی گرفتن در سربازی چگونه خواهد بود؟

بسته های تشویقی سربازان ماهر

سربازان برای آنکه بتوانند از بسته‌های تشویقی و تسهیلات ویژه استفاده کنند، باید از قبل از اعزام به خدمت، آموزش مهارت را شروع کرده و در سامانه سرباز ماهر ثبت نام نمایند.

 در این سامانه سربازان بر اساس ساعات آموزشی، نوع مهارت، سابقه کار، اجرای مهارت و… برای دریافت تسهیلات و بسته های تشویقی اولویت بندی می شوند.

 و اما برخی امکانات و بسته های تشویقی شامل موارد زیر است:

  • دریافت وام
  • تعجیل کردن در زمان اعزام به خدمت سربازی
  • به تعویق انداختن سربازی
  • انتخاب شهر محل خدمت
  • انتخاب یگان محل خدمت
  • اولویت در اخذ امریه
  • و….

گرفتن مرخصی تشویقی

علاوه بر موارد فوق، مرخصی های تشویقی نیز بر اساس نظر فرماندهان به کلیه سربازان می‌تواند داده شود که از آن جمله می توان به مرخصی در روز سرباز اشاره نمود.

 همچنین باید متذکر شد، مدت زمان خدمت سربازی در حالت عادی 21 ماه است. اما امکان کاهش خدمت سربازی طبق شرایطی خاص و زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح برای سربازان وجود خواهد داشت.

جمع بندی

در خدمت برای هدفمند کردن و توانمند سازی هر چه بیشتر سربازی خصوصاً پس از اتمام دوران خدمت، تشویق هایی برای سربازان در نظر گرفته شده است.

بسته های تشویقی و تسهیلات ویژه در صورتی به سربازان داده می شود که در طرح مهارت آموزی قبل از اعزام به خدمت در یکی از ارگان های آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت شرکت کنند. 

سپس با فراگیری مهارت و ثبت نام در سامانه سرباز ماهر، طی الویت بندی است از بسته های تشویقی بهره‌مند شوند.

برخی از تسهیلات و مشوق ها شامل دریافت وام، امکان تعجیل یا تعویق انداختن در خدمت سربازی، تعیین محل خدمت و… است.

 برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط تشویق گرفتن در سربازی می توانید پی دی اف مارو بخونید و از راهنمایی های آنها استفاده کنید.