سربازی با دیپلم

شرایط سربازی با دیپلم

 خدمت سربازی وظیفه اجباری برای افراد مذکر بین ۱۸ تا ۵۰ سال است. این دوران یکی از مراحل دشوار و در عین حال موثر در زندگی افراد می باشد. یکی از سوالات رایجی که برای خدمت سربازی مطرح می‌شود آن است که سربازی با دیپلم چگونه است؟ و شرایط سربازی در کدام مقاطع تحصیلی راحت‌تر خواهد بود؟ پ

در این مطلب با ما همراه باشید تا درباره خدمت سربازی با دیپلم اطلاعات بیشتری به دست آورید.

دوران آموزشی با دیپلم

در دوره آموزشی سربازی نوع مدرک تحصیلی تاثیری در روند مراحل آموزشی ندارد و همگی به طور یکسان این دوره را سپری خواهند کرد. در واقع آموزشی با دیپلم تفاوتی با مقاطع بالاتر نداشته و مدت زمان دوره آموزشی نیز برای تمامی مشمولان 2 ماه است.

مرخصی در دوران آموزشی نیز برای سربازان یکسان بوده و با توجه به فرمانده و افسر مافوق، سربازان می‌توانند از آن استفاده کنند. چهار نوع مرخصی در دوره آموزشی وجود دارد که شامل: ابتدای دوره، میان دوره، پایان دوره و درون شهری است.

مرخصی ابتدای دوره مدت زمانی کوتاهی دارد و به منظور تهیه وسایل مورد نیاز مانند: بهداشت، لباس و … داده می شود.

مرخصی میان دوره در اواخر ماه اول آموزشی داده شده و بستگی به تعطیلات رسمی داشته و حدود ۳ تا ۷ روز است.

مرخصی درون شهری نیز که عموما از هفته دوم آموزشی داده می شود، برای انجام امور شخصی به صورت ساعتی به سربازان داده خواهد شد.

مرخصی پایان دوره بستگی به مافوق داشته اما چنانچه داده شود، از مراسم پایان دوره تا پایان ماه دوم آموزشی و به مدت ۱ الی ۳ روز خواهد بود.

در تمامی موارد فوق، مدرک تحصیلی در آموزشی تاثیری نداشته و در طول این دوران، شرایط برای همه سربازان یکسان است.

شرایط سربازی با دیپلم

تقسیم بندی مشمولان نظام وظیفه در خدمت سربازی با توجه به مدرک تحصیلی آنها صورت می پذیرد. در این حالت مشمولان با مدرک تحصیلی بالاتر نسبتاً شرایط بهتری نسبت به سربازان با مدرک دیپلم یا پایین تر دارند.

گرچه تفاوت عمده ای میان آنها وجود نخواهد داشت. درجه بندی سربازها نیز بر اساس مدرک تحصیلی متفاوت بوده و سرباز با مدرک دیپلم، درجه پایین تری نسبت به مدارک تحصیلی بالاتر دریافت می‌کنند.

بدین ترتیب درجه سربازان دارای مدارک دیپلم و زیر دیپلم، معمولا سرباز صفر خواهد بود.

عموماً در دوران خدمت سربازی، سربازان با مدارک بالاتر برای امور تخصصی متناسب با رشته خود به کار گرفته می‌شوند و دیگر امور به سربازان با مدارک تحصیلی پایین تر داده خواهد شد.

اما در حالت کلی سربازانی میزان مرخصی سربازان متاهل بیشتر بوده و علاوه بر آن، سربازانی که دوره تکمیلی بسیج را گذرانده اند، دوره آموزشی کوتاه تری خواهند داشت.

نهایتا در پاسخ به این سوال که “سربازی با دیپلم چگونه است ؟” باید گفت که شرایط سربازی با دیپلم در سال های اخیر تفاوت چشمگیری با شرایط سربازی با دیگر مدارک تحصیلی ندارد و اکثراً طول دوران خدمت یکسانی خواهند داشت. برای آگاهی بیشتر در این باره می توانید پی دی اف آموزشی سرباز دات آی آر را از انتهای صفحه دانلود و مطالعه کنید